Aktuellt

ftp-träning

Från och med vecka 18 kommer du att kunna träna ”FTP-pass” i vårt schema.

Vad är FTP?
FTP står för Funktional-Treshold-Power vilket innebär den maxkraft du kan lägga på pedalerna under en längre tid /en timma. Dessa pass skall utifrån din individuella FTP få dig att få ut bästa möjliga utav din träning.

För att ditt ”FTP-pass” ska bli så bra som möjligt behöver du veta vad din FTP är. Därför kommer vi att från och med vecka 17 att erbjuda FTP-test i vårt schema!

Test-passen tar totalt 45 min och själva testet tar totalt 20 min efter uppvärmning och består av 3 delar och är utformat på följande vis:

Del 1 (totalt 2 min): Under första 2 minuterna välj en intensitet som motsvara lätt ansträngning.
(RPE 3-4 på en 0-10 BORG 10). Bibehåll intensiteten konstant under hela första delen. RPM skanunder denna delen också vara konstant på en och samma kadens mellan 70-100 RPM.

Del 2 (totalt 14 min): Bibehåll intensiteten ovan konstant. RPM ska under denna delen också vara konstant på en och samma kadens mellan 70-100 RPM.

Del 3 (totalt 4 min): Välj så hög intensitet med så hög watt som möjligt som du kan bibehållanskapligt under hela del 3.

 

Hoppas du är lika taggad som vi är!